Una passejada gastronòmica per Sant Llorenç de Morunys, a la Vall de Lord

Fa uns dies vam visitar Sant Llorenç de Morunys, a la Vall de Lord, gràcies a l'Instawalk organitzat per Ara Lleida, Turisme Solsonès i Turisme Vall de Lord, per promocionar la campanya El mes gastronòmic de la que us vaig parlar fa uns dies, i mitjançant la qual es vol donar a conèixer el patrimoni cultural i gastronòmic de la comarca del Solsonès, també anomenada la comarca de les mil masies.

Vam començar la jornada visitant el forn de pa de Cal Pascuet, on elaboren de manera artesanal pans, coques i altres dolços en un forn de llenya centenari, amb massa mare i fent servir farines ecològiques i de proximitat. Vam tastar  la seva coca, espectacular, i els piteuets, uns dolços típics de la casa, banyats amb xocolata negra. No vam poder marxar sense compra pa de pagès i uns llonguets, que no van arribar al cotxe perquè ens els vam cruspir de camí a l'obrador de Deu Pometes. Allà ens va rebre la Sònia, que ens va explicar el seu projecte i com elabora els seus productes, com les melmelades amb sucre de canya, amb xarop d'atzavara, els chutneys i les salses de vinagre de pomes de la Vall de Lord, de la que us parlaré més tard. Els productes de Deu Pometes s'elaboren de manera artesanal, sense conservants, i sempre que es pot amb producte de proximitat. Combinacions com el chutney de maduixa i pebre rosa, la melmelada de maduixa i xocolata, o la de taronja amb gingebre són algunes de les seves propostes. Per la zona del Vallès, a Terrassa, i a Barcelona ciutat, les podem trobar a Casa Gispert.

La següent parada va ser a la formatgeria La Valette. Al capdavant està la Clara que va deixar el Vallès per anar-se'n a viure al Solsonès i muntar la seva formatgeria on elabora formatges amb llet crua d'ovella de Corroncui, a l'Alta Ribagorça. Elabora formatges amb una maduració mínima de dos mesos, com el Puit, en tres versions, blanc, rústic i rentat i el Boigot. També elabora formatge fresc, el Farcell, amb llet pasteuritzada. A Catalunya hi ha poca llet d'ovella, perquè hi han  pocs ramats i els que hi han s'han de compartir entre diferents elaboradors, com és el cas de la Clara.

L'última visita del matí, abans d'anar a dinar, la vam fer a L'Era d'en Bella per visitar les seves pomeres ecològiques. Són socis de la cooperativa Biolord, que conrea pomes de muntanya a la Vall de Lord, a més de 800 metres d'alçada. El clima de la zona les confereix unes característiques especials: les pomes de muntanya són més cruixents i sucoses que les de la plana, i tenen més color i aroma. Aquest tipus de conreu ha permès recuperar terrenys abandonats i impulsar econòmicament el territori, rebaixant la dependència de la zona del sector serveis.

El dinar el vam fer al Restaurant El Monegal, que ens va proposar un menú elaborat amb productes de proximitat, com la crema de poma de muntanya amb pastanaga i gingebre, els trumfos amb cansalada o el mató de cabra amb tomàquets dolços.

No vam marxar de Sant Llorenç de Morunys sense fer una visita guiada pel Museu de la Vall de Lord, el claustre i l'església de Sant Llorenç de Morunys, amb el seu espectacular retaule barroc de la Mare de Déu dels Colls. I és que no podíem marxar sense conèixer una mica més del patrimoni històric-artístic d'aquest racó de la Vall de Lord.

Aprofiteu el mes de maig per visitar el Solsonès, amb un paisatge verd exuberant després de les pluges d'aquest any, i els seus productors, que han obert els seus obradors i explotacions per donar a conèixer el patrimoni gastronòmic d'aquesta comarca, tan propera i tan poc coneguda. En aquest enllaç trobareu totes les activitats programades.

El Solsonès, Quin gust de comarca!.