Risotto amb formatge de Maó

Aquesta primavera vam poder anar un cap de setmana a Menorca. No hi havíem estat mai i ens va encantar l'illa. Vam anar fora de temporada i et podies moure per tot arreu sense problemes.

Degut a la seva situació estratègica, ha estat poblada des de la Prehistòria, i ha patit moltes invasions que han deixat petjada fins als nostres dies. Per això podeu gaudir des de les restes de la cultura talaiòtica fins a fortificacions militars, o petits pobles de pescadors.

També la seva situació, al bell mig de la Mediterrànea Occidental, fa molt atractiu el seu patrimoni natural, que va ser declarat l'any 1993 Reserva de la Biosfera per la UNESCO.

Naturalment vam fer temps per fer una mica de ruta gastronòmica,  i vam visitar un dels llocs on s'elaboren els formatges de Denominació d'origen protegida Maó-Menorca. A la tornada, vaig fer un risotto amb un dels formatges que vam comprar i va sortir tan bo que, aquest cap de setmana, quan en vaig fixar que en venien al supermercat, en vaig comprar un tros per tornar a fer la recepta.

El risotto, juntament amb la quiche, són dos receptes que trobo molt fàcils de fer, i que admeten infinitat de combinacions. A més donen un toc festiu al dinar o al sopar, i acompanyats d'un bon vi, fan del menjar un autèntic plaer.

Vaig penjar fa mesos la recepta de risotto de carxofes, i allà enumerava els punts bàsics a tenir en compte perquè el risotto surti bé: remenar, remenar i remenar constantment durant 20 minuts per que l´arròs deixi anar el midó, mantenir el foc baix, no deixar mai que l'arròs es quedi sense caldo i que el caldo estigui calent per no tallar la cocció.

Pel risotto de formatge de Maó, necessiteu per a dues persones:

• 160 grams d'arròs bomba
  • 1 ceba mitjana o dues de ceba tendra
  • 1 litre de brou de pollastre, -jo he fet servir aquesta vegada la marca Aneto -
  • 40 grams de mantega
  • 100 ml de vi blanc
  • 100 grams de formatge semi curat Coinga ratllat
  • cibulet
  • oli d'oliva, sal i pebre blanc

Talleu la ceba i aboqueu-la a la paella amb una mica d'oli i la meitat de la mantega. Quan estigui transparent, afegiu l'arròs i remeneu-los fins que quedi translúcid. Afegiu el vi, i deixeu que evapori una mica. Aleshores afegiu un parell de cullerots de caldo, fins que quedi cobert l'arròs, i comenceu a remenar suaument i sense parar fins que hagin passat uns 20 minuts.  El foc baix.  El caldo que estigui calent. Jo el mantinc a foc molt suau mentre faig el risotto per que no es refredi. A mí m'agrada tastar el menjar mentre cuino, així que vaig afegint sal i pebre al gust. Vigileu amb la sal si els ingredients que afegiu al risotto són salats.

Passats uns 20  minuts, l'arròs estarà al punt; aleshores afegiu la mantega, remeneu bé i després afegiu el formatge ratllat, fins que quedi ben fos i barrejat amb l'arròs. Emplateu i decoreu amb una mica de cibulet tallat ben fi. Serviu calent.