Un matí ben profitós visitant Artés i el seu celler cooperatiu (Caves Artium)

Fa uns dies vam visitar novament el Celler Cooperatiu d'Artés per tastar les noves anyades i descobrir una mica més del projecte Terra de Profit.

Com no només ens agrada la gastronomia sinó també la història, vam aprofitar el matí per fer una visita guiada pel nucli antic d'Artés, a la part alta del poble, on hi han les restes de l'antic castell i de les muralles i el que queda en peus de l'antiga església parroquial de Santa Maria -l'absis romànic, part de la nau gòtica i el campanar vell-. Abans però, vam agafar forces esmorzant en un nou espai inaugurat recentment, Garbuix, un lloc molt recomanable per fer un bon esmorzar o berenar, al costat de l'església nova.

Amb la panxa plena, vam pujar cap a la Plaça Vella on es troba el Museu de la Història d'Artés - Fons Pare Faura,  al costat del campanar vell, per iniciar la visita per la part antiga del poble, que vam finalitzar al museu, on estan exposades, en diferents plantes, troballes arqueològiques de la zona i maquinària i eines representatives del passat tèxtil del poble i del món del vi. Abans de marxar, vam pujar fins a la teulada del campanar vell per gaudir de les vistes de la Vall de la Gavarresa.

Després ens vam dirigir cap al Celler Cooperatiu d'Artés on es va rebre l'Anna Berenguer per parlar-nos de la història del celler i fer-nos una visita guiada per les caves. Una visita que us recomano perquè el Celler Cooperatiu d'Artés té més de cent anys d'història, i entre d'altres fites, va ser el primera cooperativa de la península en fer cava. Si voleu saber més sobre el Celler, en aquesta publicació us fem cinc cèntims.

Quan vam acabar la visita a les caves vam anar al nou Espai Artium, una part de l'antic celler que s'ha rehabilitat i s'ha convertit en un lloc fantàstic per fer un bon vermut o un tast de vins i caves, i comprar productes elaborats a la zona. A la part antiga del celler, encara es manté l'agrobotiga, on podreu trobar també fruita i verdura fresca km0, làctics i altres productes d'alimentació de petits productors de la comarca.

Al nou Espai Artium vam combinar el tast de les noves anyades amb la presentació del projecte Terra de Profit per part de l'Alba de MengemBages. A banda de Mengem Bages, també forma part d'aquest projecte el Celler Cooperatiu d'Artés, la granja ecològica Ecopallareta i el projecte de recuperació d'horta i paisatge, Tornaterra. Terra de Profit és un projecte que pretén dinamitzar el territori, activant l'economia local i fent difusió del productes artesans i de qualitat que elaboren petits productors de la comarca. En aquest projecte també ha col.laborat el xef Diego Alias, confeccionant una carta de maridatges amb els productes elaborats sota el segell Terra de Profit.

Vam tastar el Picapoll Artium 2016, 100% picapoll blanc, una varietat que ha arribat fins al nostres dies gràcies a la important tasca que va fer el Celler Cooperatiu d'Artés per mantenir el seu cultiu. També vam tastar el Fumet, un blanc de negres, elaborat amb cabernet, sumoll i mandó - dues varietats autòctones del Bages de les quals s'està recuperant el seu conreu-; el Caprici, 100% merlot, i el Roques Albes, un reserva elaborat amb cabernet i merlot. I per finalitzar, que millor que un cava Brut Nature.

Per acompanyar el tast, una taula d'embotits i formatges del Moianès, el Solsonès, el Bagès i l'Anoia, i una amanida d'espinacs bledans, una varietat recuperada per Tornaterra, amb taronja, fruits secs, amanida amb oli d'oliva verge extra també del Bages.

Un matí ben profitós descobrint productes de la nostra terra de la ma de professionals que saben transmetre l'estima i la cura amb la que elaboren els seu productes.

Us animo a que descobriu Artés i el seu Celler Cooperatiu. No deixeu de visitar i gaudir de l'Espai Artium i de fer un vermut envoltats d'història. Si voleu més informació sobre les activitats que fa el celler durant tot l'any o bé concertar una visita, visiteu la seva pàgina web.

Per últim, us deixo l'enllaç a una entrevista que li van fer a l'Anna Berenguer sobre el Celler Cooperatiu d'Artés. Molt recomanable.