Jornada bloguera a Caldes de Montbui #gastroThermalia

Doncs ja fa una setmana de la trobada bloguera a Caldes de Montbui, #gastroThermalia! Després de la trobada que havia organitzat Mònica, del blog Ensucrat, a Girona, ens havíem quedat amb ganes de repetir ben aviat, -i és que a vegades d'una trobada en surt una altra, com als casaments,- i com que quan vam plantejar a Judit, del Museu Thermalia, la possibilitat de fer una trobada a Caldes de Montbui, tot van ser facilitats, doncs Jordi es va engrescar a organitzar la nostra primera trobada de bloguers gastronòmics al Vallès Oriental.
Ens va donar la benvinguda a Caldes de Montbui, el Regidor de cultura, patrimoni i turisme, Isidre Pineda; també va dir unes paraules en Vicenç Personat, regidor de Urbanisme i Serveis, i la Carme Garrido del Consell Comarcal del Vallès Oriental, que ens va parlar sobre els projectes de recuperació de varietats antigues de tomàquets i mongetes que s'està fent a la comarca, i ens va convidar a la propera Fira del Tomàquet de Santa Eulàlia de Ronçana. Després dels parlaments i com la jornada es presentava força atapeïda, vam decidir iniciar-la amb un bon esmorzar amb productes calderins: pa i carquinyolis del Forn L'Espiga d'Or, llonganissa d'Embotits Pedragosa, mongetes del Ganxet cuites amb aigua termal, de Llegums Cuits Parellada, oli d'oliva verge extra de la varietat Vera, autòctona del Vallès Oriental i vi de Torre Marimon.

Després de l'esmorzar, vam començar la visita guiada per la vila: vam veure la Font del Lleó, d'on brolla aigua a 74º de temperatura, les Termes Romanes, el menjador modernista de l'antic balneari de Can Rius, el safareig termal de la Portalera i la farmàcia modernista de Can Codina.

Al finalitzar la visita cultural per Caldes de Montbui, vam començar la gastronòmica, i la nostra primera parada va ser a la primera tenda que va obrir Embotits Pedragosa, empresa familiar elaboradora d'embotits artesans des del 1916,- aquest any compleixen 100 anys-. Famosa per elaborar la Llonganissa de Caldes, també produeix altres productes tradicionals i innovadors, com la llonganissa i el xoriço fets amb 100% carn de gall dindi, un producte únic al mercat, ja que els que es troben al mercat estan elaborats amb poc més del 50% de carn de gall dindi, que és el percentatge mínim que obliga la llei per que es pugui comercialitzar com productes elaborats amb carn de gall dindi. També vam tastar les salses Gourmand&Guiard, elaborades pel Chef Alain Guiard, i fabricades a Caldes.

Després vam visitar Pastas Sanmartí, fideuers des del 1700, l'empresa més antiga d'Europa en l'elaboració de pasta de manera artesana, i només amb dos ingredients: sèmola de blat dur de primera qualitat i aigua termal; aquests dos ingredients i el peculiar assecatge de la pasta en armaris de fusta durant 48 hores, en una humitat controlada, aconsegueixen que la Pasta Sanmartí sigu d'una qualitat excepcional.

A continuació ens vam traslladar fins a l'obrador de L'Espiga d'Or, on la Meritxell i la Mireia ens esperaven per ensenyar-nos com pasten la Romana, una barra de pa elaborada amb aigua termal. En aquest forn familiar de tercera generació, elaboren tots els seu productes de manera artesana i amb farines de primera qualitat; també fan servir farines ecològiques, algunes del propi Vallès, com les que provenen de Gallecs; també elaboren els famosos carquinyolis de Caldes, fent servir aigua termal per remullar les ametlles, cosa que li confereix un gust molt especial a aquests dolços tan típics.

A pocs metres, les últimes dues parades del tour gastronòmic per Caldes de Montbui, el Celler La Vallesana on elaboren l'anís de taronja i el licor de les Flors del Remei, amb una acurada selecció d'herbes, algunes de les quals les cultiven ells mateixos perquè ja no es troben al camp. També elaboren el Gin19flors, una ginebra per homenatjar els 100 anys de la producció de les Flors del Remei.

I davant per davant del Celler La Vallesana, la Pastisseria Muntada, on ens esperava el mestre pastisser Joan Muntada que ens va obsequiar amb el tasts de dos autèntiques delícies, súper addictives: una mousse de coco i pinya amb gelificat de mandarina i pa de pessic d’ametlla, i una mousse de xocolata Valrhona i praliné d’avellana cruixent,

Després del tour gastronòmic, va arribar l'hora de dinar al restaurant del Mirko Carturan, que des del primer moment es va engrescar amb la proposta de fer un dinar per una colla de bloguers; ens va proposar de fer quelcom diferent, un menú degustació, on van estar presents el productes km0, com el pastís de musclos elaborat amb mató de Caldes, o el carbassó farcit de rostit de botifarra fresca, o la mousse de cireres. A més, en Mirko va estrenar per l'ocasió el seu nou espai de showcooking, i ens va cuinar en directe un plat amb reminiscències piamonteses, d'on és ell originari, uns macarrons de Pasta Sanmartí amb anxoves i préssec.

Després de l'esplèndid dinar, alguns encara es van animar a tancar la jornada amb un bany d'aigua termal al Safareig.

Vull aprofitar aquesta publicació per donar les gràcies a tots els col·laboradors que vam fer possible aquesta trobada, incloent també a Embotits Salgot i Badia Vinagres-Castell de Gardeny que ens van fer arribar els seus productes per que els poguéssim tastar; i agrair l'assistència a tots els amics bloguers que es van animar a visitar i descobrir Caldes de Montbui amb #gastroThermalia. Sense tots vosaltres no hagués estat possible! Moltes gràcies i fins ben aviat!